Nieuwe klachtenregeling van kracht

Voortaan één uniforme regeling

De Rechtspraak kent vanaf 1 februari een nieuwe klachtenregeling. Dit betekent dat alle gerechten, bijzondere colleges en landelijke diensten voortaan dezelfde klachtenregeling hanteren. Voorheen had elk gerecht zijn eigen klachtenprocedure, maar dit is nu vervangen door één uniforme regeling. De Rechtspraak vindt het belangrijk dat mensen kunnen klagen. Het levert waardevolle feedback op over ons werk. Door met klagers in gesprek te gaan en goed te luisteren, kunnen we onze werkwijze verbeteren.

Begrijpelijke taal en nieuwe bepaling

Op een aantal punten is de regeling gewijzigd. Zo is de nieuwe klachtenregeling in meer begrijpelijke taal opgeschreven. Daarnaast is er een nieuwe bepaling opgenomen over het gebruik van kwetsend en grof taalgebruik. Klachten die zijn geschreven met grove of beledigende bewoordingen, hoeven niet in behandeling te worden genomen. Als een rechtbank, gerechtshof of bijzonder college zo'n klacht ontvangt, krijgt de indiener de kans om de klacht aan te passen.

Wat blijft hetzelfde?

Andere bepalingen zijn hetzelfde gebleven. Over een beslissing van een rechter kan nog steeds niet worden geklaagd. Wie het niet eens is met een uitspraak, kan in de meeste gevallen in hoger beroep. Alle andere feedback in de vorm van een klacht is welkom.

Hier vindt u de links naar de nieuwe klachtenregeling en meer informatie over het indienen van een klacht.





Bron: Rechtspraak.nl via Alle landelijke actualiteiten

Bel mij terug

Bel mij